Dag 14 Van Domaso naar Trezzo - Reisverslag uit Trezzo sull'Adda, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu Dag 14 Van Domaso naar Trezzo - Reisverslag uit Trezzo sull'Adda, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu

Dag 14 Van Domaso naar Trezzo

Blijf op de hoogte en volg Ton en Wies

01 Juni 2017 | Italië, Trezzo sull'Adda

Om 8 uur waren we al beneden voor het ontbijt maar we moesten nog even wachten. Is dit typisch Italiaans, of kijken ze bij een hostel niet zo op enkele minuten? Nou ja we hebben toch vakantie en zij misschien ook wel. Het ontbijt was immers goed. Aan de westkant van het Como meer naar het zuiden gefietst, soms langs het meer, maar ook op de drukke weg. Een bus haalde ons in en sneed Wies de weg af waardoor zij met de trapper de stoep raakte. Wies kon zich nog net staande houden. Ze dreigde te vallen maar de hoge stoep was tevens haar redding. Verder naar het veerpont waar we volgens de gps over moesten steken. Helaas was dat niet de juiste plaats. We moesten nog 3 km verder. Enkele Australiërs zaten bij ons op de boot en we kletsten wat over hun en onze vakantie.
Daarna ging de route verder zuidwaarts en we hebben nog even kunnen genieten van de mooie vergezichten en de uitlopers van het meer.
In Lecco het oude stadscentrum opgezocht maar dat hadden we snel gezien. Een oude kerk, meer hadden ze niet te bieden. Net buiten het centrum kreeg ik jeuk aan mijn linker enkel. Ik kijk altijd voor ik begin te krassen en maar goed want er was een teek in mijn omgeslagen sok gevallen en deed haar (ik denk een vrouwelijke tekin) uiterste best om zich in mijn lekkere lichaam te boren
Wies heeft het kleine ding vakkundig verwijderd.
Verder zijn we in de schaduw langs de rivier de Adda gefietst die het water van het Como meer afvoert naar de Po vlakte. In deze rivier worden twee kanalen afgetakt waarvan het water later gebruikt wordt om energie te maken. Er staan een aantal waterkracht centrales langs de fietsroute en de informatieborden geven aan dat deze rond 1910 gebouwd zijn. De route was vol schaduw en de temperatuur viel daarom wel mee. Toen we in Trezzo naar ons hotel wilden fietsen zaten we in een vallei. Het was nog een heel probleem om hier uit te komen. Toen we boven waren volgden wij heel braaf de fietspaden. De Italianen rijden met de fiets op de weg waar de auto's rijden. Je ziet het als je zondag morgen de Heuvelland route gebruikt. We misten daardoor de afslagen en moesten omrijden.
Mooie dag, we moeten meer Italiaan worden in het verkeer.
Weer 95 km maar met een omweg

• 02 Juni 2017 - 19:45

Agnes:

Hoi Wies en Ton

Al 14 dagen onderweg Tot nu toe gaat alles naar wens maak ik uit jullie reisverslagen op.Gaat het goed met je rug Wies? Het is een prestatie om dat met de fiets te doenmaar dat vond ik van jullie vorige fietstocht ook.

Groetjes agnes en ger