Dag 22 van Bettolle naar Orvieto Scalo - Reisverslag uit Orvieto, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu Dag 22 van Bettolle naar Orvieto Scalo - Reisverslag uit Orvieto, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu

Dag 22 van Bettolle naar Orvieto Scalo

Blijf op de hoogte en volg Ton en Wies

09 Juni 2017 | Italië, Orvieto

De eigenaresse had goed voor ons gezorgd toen we om 6 u aan het ontbijt begonnen. We hadden gisteravond gezegd dat we al vroeg wilden vertrekken en ze heeft haar best gedaan.
Al snel fietsten we op een verschrikkelijk fietspad. Het Bonifica pad. We moesten geconcentreerd blijven rijden op dit enge spoor want anders gebeurden er ongelukken. Wat er links en rechts van ons stond hebben we niet eens gezien. Het rechte pad zou ruim 50 km lang zijn. Een droge sloot liep erlangs. Toen de eerste 5 km voorbij waren moesten we een weg oversteken en warempel het pad transformeerde in een breed vlak kleipad. Het deed mij denken aan de beugelbaan, een oud Noord Limburgse vermaaksport.
We fietsten door een natuurgebied en we hebben een ree gezien die voor ons op de vlucht sloeg. Het dier had van ons niets te vrezen. Even verderop koffie gedronken bij een camping aan het meer van Chiusi. Het was een dooie boel op de camping. Het water in het meer was ook niet helder en niet geschikt om te zwemmen. Vissers dachten blijkbaar dat er wel vis in zwom. We zijn verder gefietst door bossen en door kleine dorpjes. De paden waren autovrij met soms een slecht wegdek met grote gaten. In de schaduw zag je deze gaten niet altijd en de fietstas donderde een keer op de grond. Maar we klaagden niet want de omgeving is leuk. Nog net Toscane maar wij hadden de grens eerder gelegd want de afgelopen twee dagen waren heel bijzonder.
Na 58 km zonder stijgingen (echt waar) was het om elf uur al weer tijd voor cappuccino nadat we het pad hadden verlaten en net voor we gingen klimmen van 200 naar meer dan 500 m. De temperatuur steeg tot 31 graden. Het laatste stuk mochten we dalen en moesten we opletten om niet in een gat te fietsen met alle gevolgen van dien. De fietskleding was droog toen we in het hotel aankwamen.
Lekker gezwommen in een hotel waar wij de enige gasten zijn. De tuinman maaide het gras en we keken uit over de stad die zindert in de hitte. Het was dan 17.30 u en 30 graden.
Morgen wordt het 33 graden. We gaan de afstanden flink inkorten en gaan weer vroeg opstaan.
Vroeg in de avond met de funicular (wagon die met een kabel naar boven getrokken wordt) naar het oude Orvieto geweest, een zeer oude vestingstad van de Etrusken, boven op een steile berg. We waren blij dat ons hotel niet hier lag. Dat zou toch net iets te steil zijn geweest om te fietsen. De dagjesmensen verlieten de stad en wij waren net te laat om bij de Dom of een museum naar binnen te gaan. Het meest interessante van de oude stad is de voorgevel van de Dom. Zo een hebben we namelijk nog nooit gezien. Eenmaal terug in het hotel bood men aan om voor ons om 6.30 uur ontbijt te serveren. Een uur eerder dan normaal. We hadden om een ontbijtpakket gevraagd, omdat we om 6 uur al in de startblokken willen staan. Maar we vinden het zo lief, dat we toegezegd hebben. Is dit wel verstandig? Morgen wordt het erg warm. We gaan er geen lange etappe van maken en zullen over 2 dagen nog niet in Rome staan
Weer 86 km

• 09 Juni 2017 - 22:51

Anneke:

Hallo Wies en Ton,
    Leuk jullie verslagen. Alleen maar sweet memories zo ook Orvieto. Nog even en dan hebben jullie je doel bereikt. Fantastisch. Wij leven met jullie mee. Houd vol en toch veel plezier in dit mooie stuk van Italië .
    Groetjes, Frans en Anneke

• 11 Juni 2017 - 10:16

Frans:

Mooie verslagen en gelukkig goed weer, dan neem je de geweldige fietspaden op de koop toe als de fiets het maar houd in die gaten en hobbels . Geweldig war jullie al gepresteerd hebben Nog een paar dagen dan zijn jullie in de geweldige stad Rome

• 11 Juni 2017 - 12:32

Anny En Ben:

Hallo Wies en Ton,
    Wat hebben jullie een doorzettingsvermogen. Bewonderenswaardig .
    Wij hebben 2 jaar geleden ook Orvieto bezocht en die prachtige voorgevel van de Dom bewonderd. We wensen jullie nog sportieve en mooie tochten. Op naar het einddoel. Succes nog en veel plezier.
    Groetjes Ben en Anny Arts