Nawoord - Reisverslag uit Rome, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu Nawoord - Reisverslag uit Rome, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu

Nawoord

Blijf op de hoogte en volg Ton en Wies

12 Juni 2017 | Italië, Rome

Net als vorig jaar, de fietstocht naar Santiago de Compostella, hebben we ook dit jaar de rit goed voorbereid. Het proefwerk duurt echter langer dan de voorbereidingen. We hebben het minimale aan bagage mee genomen maar toch hebben we lang niet alles gebruikt en dat is een goed teken want de bagage wordt aangepast aan de te verwachte weersomstandigheden. De winterhandschoenen om de Splugenpas te passeren bijvoorbeeld. Het was ter plaatse korte broeken weer. De was werd 's avonds gedaan met shampoo en 's morgens was alles droog. De galakleding hebben we thuis gelaten en de jeans hebben inmiddels vlekken van de olijfolie. Wat we echt nodig hadden is de smartphone met gps app en de extra batterij (power bank).
We hebben veel geklommen maar in de Ardennen bij de eerste flinke klim naar Dasburg vonden we het heftig. De Splugenpas, die bij Chur begint en waar wij 2 dagen gefietst hebben, is erg meegevallen. In stijgingspercentage uitgedrukt is het gewoon zwaar maar je kunt vaak genieten van de natuur, de bijbehorende stilte en dennengeur zoveel je wil. Het is de afwisseling van rust en inspanning die je jezelf moet gunnen en waardoor de tocht niet overbodig zwaar wordt.
De temperatuur in Italië was extreem hoog. Toch brengt de schaduw en de rijwind de nodige verkoeling. Ik heb nog nooit zoveel water gedronken. Behalve de bidons nog een extra grote fles water in de fietstas en vooruit kijken waar je een mogelijkheid hebt om weer water te tanken. Een van ons heeft een keer een niet te stillen hongergevoel gehad zodat er niets anders opzat dan een half uur op een bankje te zitten. Dat was s' avonds in galakleding met olijfolie op weg naar een restaurant. We hadden de fietstassen niet bij ons dus ook geen muesli repen. We hebben zo vaak tegen elkaar gezegd dat je moet eten voordat je honger hebt.
Wat we ook niet nodig hebben gehad was de reserve binnenband en plakspullen. Wel gebruikt en essentieel is gereedschap wat in een handig pakje bij elkaar zit.
Ton heeft ook nog een keer de glijstang in de douche gerepareerd en de eigenaresse vroeg om nog 3 glijstangen te repareren voor een gratis kamer.
De afwisseling heeft ook vorm gekregen door onze vrienden Fredi en Doris uit Zwitserland die ons zo gastvrij hebben ontvangen. Maar ook Marie en Jean François uit de Vogezen die ons onderdak hebben gegeven. Zo ook de Italiaanse wielrenners in hun strakke pakjes die ons met eerbied en ontzag groetten. Ook zullen we ons de drie Franse jongeren herinneren die vanuit Marseille met renfiets en bijna geen bagage ons (en wij hun) gefeliciteerd hebben op het Sint Pietersplein. Ook zullen we niet vergeten dat velen ons gevraagd hebben wat ons reisdoel is en de tweede vraag, waar we vanaf komen. Vervolgens werd het stil of maakten zelfs een opmerking dat we van een andere wereld kwamen.
En toch valt het allemaal wel mee. We hebben er geen wedstrijd van gemaakt. We hadden 31 dagen gepland en in 24 dagen 2124 km afgelegd. We hebben wel 24 dagen last gehad van ons achterwerk en dat is misschien wel het grootste offer. Maar dat zijn we al vergeten. De herinneringen daarentegen blijven totdat we echt oud zijn, mogen we hopen.

• 12 Juni 2017 - 19:21

Diny:

Proficiat, jullie doel bereikt ! Wat wordt de volgende tocht ?

• 12 Juni 2017 - 20:23

Mia Litjens:

CHAPEAU WIes en Ton, wat een geweldige prestatie!
    Ik heb genoten van jullie mooie beeldende verhalen, een schrijverscarriere ligt inhet verschiet!
    Gaan jullie nog even genieten van het mooie Rome, of gelijk weer terug naar huis?

• 12 Juni 2017 - 21:06

Anneke:

Hallo kanjers,
    Mogen wij stellen dat wij er trots op zijn jullie tot onze vrienden te mogen tellen. Een driewerf hoera !!!jullie zullen wel vierkante billen hebben na deze hele tocht, dus lekker uitrusten en alles op je laten inwerken.
    Hele goede reis terug. Groetjes en een paar hele dikke zoenen.
    Frans en Anneke

• 12 Juni 2017 - 21:56

Anny Arts:

Proficiat Wies en Ton, doel bereikt. Nu maar even rustig genieten en bijtanken. Echt ontzettend bewonderenswaardig is jullie doorzettingsvermogen en jullie rust bij moeilijke omstandigheden.
    Heel veel groeten van ons, Ben en Anny

• 12 Juni 2017 - 22:20

Wim En Geke.:

Hallo Ton en Wies,
    Een grote proficiat met deze geweldige prestatie.Wat een tempo hadden jullie.
    Heel veel plezier in Rome en een goede reis terug naar huis.Veel groetjes van Wim en Geke.

• 12 Juni 2017 - 23:18

MarieLouise & Louis:

Hier doen we onze pet diep voor af....

• 13 Juni 2017 - 22:28

Nelly Verbeek:

fantastisch wat een doorzettingsvermogen , geweldige prestatie. En genoten ook van de stilte. Stilte is de diepste klank.
    Petje af en Wies nu zonder pet dan hoef je ook geen 100 mtr meer achter Ton te blijven.
    Bijna thuis nog enkele dagen over geniet nog even, groetjes Nelly en Piet