Dag 7 van Dieffenthal naar Rixheim (Mulhouse) - Reisverslag uit Rixheim, Frankrijk van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu Dag 7 van Dieffenthal naar Rixheim (Mulhouse) - Reisverslag uit Rixheim, Frankrijk van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu

Dag 7 van Dieffenthal naar Rixheim (Mulhouse)

Blijf op de hoogte en volg Ton en Wies

25 Mei 2017 | Frankrijk, Rixheim

Dag 7 van Dieffenthal naar Rixheim (Mulhouse)
We gingen met vleugeltjes richting Colmar welke stad we ook wat meer aandacht hebben gegeven. We hebben de dorpjes in de Elzas natuurlijk wel gezien maar Colmar is een overtreffende trap. De angst voor gesloten restaurants op hemelvaartsdag werd in Colmar niet bevestigd. Le pain du chocolat et le croissant dat we gisteren in een paniekaanval in het voorlaatste dorpje gekocht hadden werd in een park opgegeten.
We stapten weer op de fiets en reden door de druivenvelden totdat er ongemerkt geen druiven meer stonden. We hadden het niet opgemerkt maar de streek was plotseling veranderd. Graan en mais maar ook suikerbieten hebben de druivenranken vervangen. De suikerbieten stonden er immers slecht op. Maar goed dat mijn schoonvader dit niet heeft gezien. Alsof de helft omver geschoffeld was. Vroeger ging ik bij een bevriende boer van mijn ouders bieten dunnen om een kwartje bij te verdienen. De boer schoffelde enkele bietenplantjes om waardoor de rest meer licht en ruimte kreeg. Ondanks dat de boer heel voorzichtig was, kon hij niet precies genoeg zij met zijn schoffel want weg is echt weg. Dus ik moest op de knieën een enkel plantje uit trekken wat niet omgeschoffeld was en nog te dicht tegen een ander plantje stond. Nu zou dat "Quality Assurance" heten.
Tegenwoordig worden alle zaadjes zo precies gepland dat dit "dunnen" niet meer nodig is laat staan schoffelen.
Voor boerenkinderen is dit erg herkenbaar voor die tijd en van dit soort kinderarbeid hebben we geen psychische problemen overgehouden

De wind was erg aanwezig maar de koers was gunstig. Op het moment dat we maximaal rendement konden gaan halen verdwenen we in een bos. De wind had geen invloed meer. Na 15 km rechtdoor kwamen we weer in de bewoonde wereld. Dan nog enkele km door de stad en we waren in ons hotel. Kortweg een superdag.
Alweer 101km

• 25 Mei 2017 - 20:19

Jet En Jac:

Wies en Ton, leuk jullie verslagen te lezen. Knappe prestatie zoveel km als jullie al weer hebben afgelegd. Begint wel te kriebelen nu jullie in de buurt van het zwarte woud zijn. Het is daar prachtig om te fietsen. Heel veel succes weer en vooral genieten!!!

• 25 Mei 2017 - 20:43

Anneke:

Wies en Ton, alweer een fijn verslag van een prima dag voor jullie. Gestaag gaan jullie naar je uiteindelijke doel: Rome. Het lijkt nog ver maar toch. Langzaam maar zeker een stukje dichter bij. Hopelijk geen blessures dan komt alles goed. Wij blijven met jullie meeleven. Heel veel liefs en groetjes voor jullie 2 van ons 2

• 26 Mei 2017 - 01:39

May Quaedflieg:

Jullie schieten geweldig op! Dat kroeëte-dunne vormt een onvergetelijk bestanddeel uit mijn jeugd als boerenzoon. Zeer herkenbaar. Ondanks dat ik een andere route naar Rome reed blijf ik jullie op de voet volgen. Met weemoed. Keep in shape!

• 26 Mei 2017 - 22:09

May En Corry Derks:

Hallo Ton en Wies,

Ik ben er eens ff voor gaan zitten en heb al jullie verslagen doorgelezen.
    Wat een tempo hebben jullie zeg.
    Hoe herkenbaar die huissluizen en de elzas!
    Prachtig gebied!
    Er zullen nog veel mooie dingen komen.
    Veel succes verder en dat alles goed blijft gaan.
    Groetjes Corry

• 27 Mei 2017 - 17:21

Anke:

Fijn dat het zo goed gaat. Hopelijk is het vandaag niet te warm geweest om te fietsen. Wij zitten op dit moment binnen met alle ramen en deuren dicht. Veel succes nog!

• 27 Mei 2017 - 18:14

Wim En Geke:

Hey,jullie hebben je ritme weer goed gevonden.Wat een kilometers per dag,geweldig!!
    De foto's laten zien dat t een prachtige route is vooral de Elzas.
    Heel veel fietsplezier voor de komende dagen.Groetjes.