Dag 13 van Splugen naar Domaso (Como meer) - Reisverslag uit Domaso, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu Dag 13 van Splugen naar Domaso (Como meer) - Reisverslag uit Domaso, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu

Dag 13 van Splugen naar Domaso (Como meer)

Blijf op de hoogte en volg Ton en Wies

31 Mei 2017 | Italië, Domaso

Lekker geslapen en ontbeten bij een B&B aan de Splugenpass en bijna onder de skiliften die allang buiten bedrijf zijn. De bergtoppen leken nog op zebra's, zwart met wit. De eerste km gingen meteen 9% omhoog en dat was heftig maar niet onoverkomelijk. Het is het begin wat het moeilijk maakt. Maar al snel hadden we ons aangepast en vervolgden de route die berggeiten mijden. De s-bochten herhaalden zichzelf. Na enkele km kwam er een rechter stuk maar het stijgingspercentage bleef nog altijd 6%. Na 5 km werd dit 9% en de s-bochten waren weer rijk vertegenwoordigd. De laatste, bijna 2 km, kon het percentage niet meer geschreven worden met 1 positie en ging naar 10%. Wies was als eerste boven, een herhaling van de tocht naar Santiago waar ze meerdere mannen haar rug heeft laten zien.
Na een wel verdiende pauze begonnen we aan een van de mooiste afdalingen ooit. Gedurende 30 km hebben we niet getrapt. Wel vaak gestopt om een foto te maken of een koffie te drinken en dan genieten wat we om ons heen zien. De afdaling was steiler dan de beklimming vanaf Chur. Ook hier kwamen we fietsers tegen. Alle respect met maximaal 12%. Alleen maar asfalt en geen Viamala en geen beschutting met bomen. Blij dat we naar beneden gaan. De schijfremmen waren heet. Ik heb voorzichtig gevoeld maar trok snel terug. Op het vlakke stuk na Chiavenna begon het flink te waaien uit het zuiden dus onze snelheid werd flink naar beneden bijgesteld. Immers wel een mooi fietspad langs een rivier die het Mezzola meer en daarna het Como meer vult met ijskoud water. De laatste km langs het Como meer gefietst tot aan een hostel waar we morgenvroeg de reis voortzetten.
Alweer 80 km opgeschoven.

• 31 Mei 2017 - 18:44

Toos Arts:

Hallo Wies en Ton, jullie gaan wel als een speer !!

• 31 Mei 2017 - 22:12

Mia Litjens:

Hoi Ton en Wies,
    Vanavond weer even jullie blog bijgelezen. Leuke verhalen en mooie foto's. Er wonen in Zuid-Limburg meer goede wielrenners als Tom Moulin, chapeau!!!!

• 31 Mei 2017 - 22:45

Wim En Geke.:

Hoi Ton en Wies.
    Jullie maken weer van alles mee en zo kom je zomaar op " speciale" plaatsen vooral in Chur.:)
    We vinden t geweldig hoe jullie t doen.Een prachtige afdaling van 30 km na een intensieve klim.Veel succes met deze prachtige reis.Groetjes.

• 01 Juni 2017 - 11:50

Huub Lindelauf:

Hallo Ton en Wies,

het gaat razend snel met jullie. Nu nog maar een klein stukje Italië afzakken :)
    Gisteren op het terras bij TCN, onder het genot van een biertje, met Ben en Mike nog over jullie vorderingen gesproken. Hoorde dat jullie de Alpen al gepasseerd waren en al in Italië waren.
    Dus maar vlug jullie reisverslag bijgelezen.
    Jullie krijgen de groeten van jullie tennismaatjes en we wensen jullie nog veel plezier en veilige fietskilometers. Op naar Rome!

groet, Huub

• 01 Juni 2017 - 15:48

Ton Bakker:

Hallo Wies en Ton
    Wat geweldig dat jullie al zo ver zijn
    Mooie foto.s en jullie reisverslag heel leuk om te lezen
    goede reis verder
    groeten Ton

• 02 Juni 2017 - 09:10

Anneke:

Hallo Wies en Ton,
    Gisteren thuisgekomen dus nu pas jullie verslag gelezen. Geweldige streek waar jullie doorheen fietsen. De beschrijving van jullie is top, je krijgt zo zin om er ook weer eens naar toe te gaan. Als ik lees wat en hoe jullie je kilometers afleggen, fantastisch wat een prestatie. Jullie komen straks niet uitverteld.
    Heel veel liefs en groeten van Frans en Anneke.