Dag 20 Van Pistoia naar San Gimignano - Reisverslag uit San Gimignano, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu Dag 20 Van Pistoia naar San Gimignano - Reisverslag uit San Gimignano, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu

Dag 20 Van Pistoia naar San Gimignano

Blijf op de hoogte en volg Ton en Wies

07 Juni 2017 | Italië, San Gimignano

Na een ontbijt in een naburig museum stonden we weer op de trappers richting de heuvels. We passeerden veel plantenkwekers en het waren grote bedrijven. Dat deed de boer niet meer alleen.
Na 8 km gingen we weer hijgend de bergen in en na 15 km bereikten we de top van maar 370 m. Boven begint de kermis. Ik vroeg me af waarom ik zo graag de remmen in orde wilde hebben want de weg naar beneden was breed en de bochten waren ruim. Onder aangekomen bleek dat we een afslag te vroeg hadden genomen. Terug was geen optie maar naar de geprojecteerde route fietsen was misschien niet nodig geweest maar ach, we mekkeren niet over 5 km.
Enkele km verder fietsten we weer verkeerd. Is het de hitte of zijn we in slaap gevallen. We werden boos op onszelf en begonnen voor de eerste keer te twijfelen aan onze kaart en gps kennis. De schade was iets groter maar de omweg viel in relatie tot het totaal aantal km in het niet. Ja, je moet jezelf blijven motiveren.
We gingen weer omhoog en elke keer als we keken waar we naartoe moesten, gingen we verder omhoog. Alle andere richtingen gingen omlaag maar de routebeschrijving dwong ons naar boven te fietsen. Het was zo steil dat ik een paar keer geprobeerd heb om een lichter verzet te kiezen maar dat was al bereikt. De minimale snelheid van 4 km/h was moeilijk te handhaven maar lager kan niet want dan hou je de fiets niet meer recht en val je van de fiets. Gelukkig duurde het niet lang en ik verheugde me weer om bij de top aan te komen om vervolgens de kermisattractie in te gaan. Ditmaal moest er flink geknepen worden in de remmen want de straat was eng en de bochten scherp en onoverzichtelijk.
In het dal nog even een bakkie en toen de laatste beklimming richting San Gimignano. Deze beklimming viel reuze mee. Geen hele steile stukken dus tijd genoeg om te genieten van Toscane. De villa's liggen vaak geïsoleerd tegen een heuvel met een lange oprijlaan gemarkeerd met cipressen. Ontbreekt de oprijlaan dan staan de cipressen rond de villa als wachters het perceel te beschermen. Binnen de ring van cipressen staan nog enkele grotere bomen, waarschijnlijk naaldbomen maar met een enorme kruin vergelijkbaar in omvang met een grote eik.
San Gimignano zagen we al van verre liggen want het ligt op de top van een flinke heuvel. Dat was vandaag dan de 3e heuvel. Het stadje kenmerkt zich door vele torentjes. Kopie uit
Wikipedia: In 1990 is het historische centrum van San Gimignano opgenomen in de lijst van werelderfgoederen van UNESCO. San Gimignano is een van de best bewaarde middeleeuwse stadjes van Toscane en het is daardoor tevens een van de drukst bezochte.
Leuk toch? Morgenvroeg worden we waarschijnlijk gewekt door de opkomende zon die door het openstaande raam op ons bed schijnt. Dan breekt er om 6 uur een nieuwe dag aan. De temperatuur stijgt tot 28 graden en daar blijft het de komende dagen niet bij. Dus zware offers, vroeg naar bed, vroeg opstaan.

Alweer 85 km

• 07 Juni 2017 - 21:16

Anneke:

Hallo Wies en Ton,
    Mooi hè San Gimignano, wij waten een paar weken geleden ook daar op herhaling. Blijft mooi. In dit tempo komen jullie zelfs eerder in Rome aan. Ben benieuwd. Toscane heeft nog heel veel mooie plekjes voor jullie in het verschiet . Geniet ervan.
    Heel veel groeten en voor morgen een prachtige dag.
    Frans en Anneke

• 08 Juni 2017 - 11:54

May Quaedflieg:

Hallo Ton en Wies,

jullie hebben er geweldig de sokken in! Een voorspoedige reis onder prachtige weersomstandigheden. Wunschkonzert.
    Jullie doen er een week sneller over dan ik destijds, met een daggemiddelde van 75. Dat ligt bij jullie duidelijk hoger. Petje af!
    Ik wens jullie een prettige aankomst in Rome en mooie dagen om van de Eeuwige Stad te genieten.
    Groetjes uit Landgraaf.