Dag 24 van Caprarola naar Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu Dag 24 van Caprarola naar Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu

Dag 24 van Caprarola naar Rome

Blijf op de hoogte en volg Ton en Wies

11 Juni 2017 | Italië, Rome

Alweer een geweldige service om het ontbijt om 6 u klaar te hebben. Met aanwijzingen hebben we een kleine afkorting genomen door grote boomgaarden. Deze streek is bekend om zijn hazelnoten en Nutella en Nestlé koopt ze hier. De bomen vormen een natuurlijk dak en je voelt je hierdoor of je in het regenwoud zit. It's tremendous it really is.
Een smal straatje bracht ons weer op de route maar helaas niet lang. Waarschijnlijk misleid door het bord "Roma" hebben we een tijdje niet op de gps/routebeschrijving gekeken en we stonden op een gegeven moment op de oprit van een autoweg. We moesten 4 km terug maar met een afkorting via de "via francigena", de pelgrimsroute naar Rome, hadden we de schade weer kunnen beperken. Juist op deze afkorting ontmoetten we een Italiaan en zijn neef uit Montréal. Zij zijn vertrokken uit Parma. In tegenstelling tot Santiago de Compostella is het aantal wandelaars en fietsers erg, erg klein
De wegen waren soms zeer slecht. Vlakbij bomen en daardoor in de schaduw lag het gevaar. Je ziet het te laat om te ontwijken en steeds liep het goed af maar wel met het zweet in de handen. Een keer hadden we echt een engel op onze schouder zitten die riep dat we moesten remmen. Net onder een paar bomen, in de schaduw dus, lag een betonnen drempel. Welke functie dat ding had was een raadsel maar de engel heeft ons gered van een onvermijdelijke valpartij. Het bleef bij een fietstas die eraf viel.
De hoogtemeters bleven vandaag beperkt. We hebben maar een keer geklommen en een bergdorp gepasseerd wat er heel oud uit zag.
Dan was het heet, vooral op het laatste stukje van 17 km langs de Tiber. Het fietspad was rood gekleurd en de hitte straalde naar boven. Diverse tappunten voor drinkwater lagen langs de route en de flessen werden gevuld met lekker koud water. Zo nu en dan waaide een briesje tegen onze bezwete lichamen. Toen we in de buurt van de Engelenburcht of de burcht van Hadrianus kwamen viel de temperatuur wel mee. Normaal is de stad warmer als het platteland. Het ergste wat de hitte betreft , het was 33 graden volgens de app, was het rode fietspad, gruwelijk en bood geen schaduw.
Het einde kwam in zicht toen we de Sint Pieter op afstand zagen. Majestueus en maagdelijk wit ontvangt dit christelijk gebouw elke fietser en wandelaar die zijn doel heeft bereikt. De twee zuilengalerijen omarmen je en de obelisk dwingt je naar boven te kijken naar de hemel. Net als de koepel maar die het symbool van de katholieke kerk bovendien als een helm beschermt.
Morgen eindigt dit reisverhaal met een epiloog maar daar gaan we eerst goed voor zitten nadat we 12 uur gaan slapen.
Alweer 95 km en 2124 km totaal

• 11 Juni 2017 - 22:01

Marianne En Bert:

Proficiat jullie zijn echte kanjers, zeker om 2 jaar achter elkaar zo n pelgrimstocht te maken. Geniet nog van Rome er is genoeg te zien. Gr. Bert en Marianne

• 11 Juni 2017 - 22:08

Nelly Ploegmakers:

Hoi Ton en Wies,
    Iedereen die reageerde nam zijn petje af voor jullie, maar ik neem een heeele grote pet af. Wat een prestatie alweer. En wat leuk om jullie reis te volgen. Ik vond het geweldig hoe jullie het beschreven hebben. Ik heb ervan genoten (lekker gemakkelijk vanuit mijn luie stoel

• 11 Juni 2017 - 22:10

Nelly Ploegmakers:

Mijn 1e bericht is niet helemaal geplaatst. Ws omdat ik achter luie stoel een knipoog had staan?
    Peter en ik wensen jullie nog een paar hele mooie dagen in Rome.
    Een hartelijke groet vanuit Vredepeel.
    - Einde bericht -

• 11 Juni 2017 - 22:22

May En Corry Derks :

Hallo Ton en Wies.

Ook wij hebben jullie gevolgd met veel belangstelling. Het bereiken van het Sint Pietersplein geeft je een speciaal gevoel! Goed volbracht daarmee feliciteren we jullie. Geniet nog van het prachtige Rome!
    We wensen jullie een goede terugreis en wisselen de ervaringen nog wel een keer uit.

Tot ziens groetjes May en Corry

• 11 Juni 2017 - 22:30

Chris En Ria Komhoff:

PROFICIAT TON EN WIES wat een prestatie en dat in 24 dagen. Haast een week sneller dan gepland. Chapeau.
    Geniet nog van Rome
    Groetjes uit Meijel

• 12 Juni 2017 - 11:43

Ericadomen@MSN.com:

Proficiat weer voor deze prestatie!
    Geniet van Rome!
    Ik zou die ooit wel eens te voet willen doen.
    Groetjes erica

• 12 Juni 2017 - 12:04

May Quaedflieg:

Hallo Wies en Ton,
    ik heb jullie 'op de voet' gevolgd, met stijgend respect. Jullie hebben er vier dagen sneller over gedaan dan ik destijds. Chapeau.
    Gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel. Dat is altijd heel bijzonder, zeker qua emoties. Het doet je wat als het St.-Petersplein bereikt heb en een stukje oprijdt. Een mix van trots en 'jammer dat het nu gedaan is'. Geniet maar lekker van de Caput Mundi!
    Groetjes uit Landgraaf (Nuijjenhage)

• 12 Juni 2017 - 20:58

Anneke:

Hallo Wies en Ton,
    Een wereldprestatie, jullie zijn echte diehards, wat geweldig. Als jullie zijn moet ik jullie toch echt een hele dikke knuffel geven. Begin juli zijn wij ook weer thuis.
    Ga eerst genieten van Rome, lekker eten, lekker drinken.
    Heel erg benieuwd naar het hele verslag. Wij waren er vast van overtuigd dat jullie het zouden halen. Maar zo snel ????? Dat niet !!!!
    Heel veel liefs en groeten van Frans en Anneke