Dag 12 van Chur naar Splugen - Reisverslag uit Splügen, Zwitserland van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu Dag 12 van Chur naar Splugen - Reisverslag uit Splügen, Zwitserland van Ton en Wies Luijten - WaarBenJij.nu

Dag 12 van Chur naar Splugen

Blijf op de hoogte en volg Ton en Wies

30 Mei 2017 | Zwitserland, Splügen

Voor 8 uur waren we al onderweg want de dag wordt weer warm en Splugen ligt 900 m hoger. De afstand is beperkt tot 53 km. Bij een tankstation haalden we een bakje koffie en een broodje en gaan als daklozen op de rand van een stoep zitten. De stad hebben we zonder problemen verlaten. De automobilisten lieten de fietsers voor, ongeacht het recht van voorrang. Via een golfbaan begonnen we de eerste klim en meteen heftig namelijk 9%. De snelheid werd beperkt tot 4 km/u. Net voldoende om niet van de fiets te vallen. We gingen beheerst naar boven via een bospad en werden beloond met een uitzicht over de Rijn en daarbij een weg die onder ons in de berg verdween. Verderop werden we door boswerkzaamheden gedwongen om gebruik te maken van de Rijndalweg en gingen dus weer naar beneden. De eerste test hebben we doorstaan. Rustig blijven en dat wordt je vanzelf als je maar blijft denken aan wat je nog moet doen deze dag. Dan kwam de Via Mala kloof. Schitterend hoe de bouwkundigen hier twee wegen geconstrueerd hebben. Eentje voor ons en eentje voor het transitoverkeer. De kloof zelf was ook zeker de moeite waard. En voor de mensen die gemotoriseerd onder weg waren is het interessant om naar beneden te wandelen maar wij moesten onze energie verdelen over de linker en rechter trapper. We hadden de voeten eraan vol. We beperkten ons tot naar beneden te kijken.
In de tunnels hadden we voor onze veiligheid het licht aangezet. Veel verkeer was er echter niet. Zoals geschreven, de weg was voor ons. Het warme weer zorgde voor een intense dennengeur. Alweer een zintuig wat geprikkeld werd.
Vlak voor Splugen ligt een stuwmeer. Een van velen in Zwitserland die in de jaren 60 zijn aangelegd om stroom op te wekken. We zijn er al enkele gepasseerd maar deze heeft wel een grotere capaciteit lijkt me. Het water in het stuwmeer was te koud om er zelfs je voeten in te steken.
De wind nam toe toen we Splugen naderden, het werd kouder en er dreven wolken over ons heen. We dachten aan een opkomend onweer zoals gisteren voorspeld werd maar de weerapp meldde zon. Ook morgen als we nog 500 hoogtemeters moeten klimmen om Italië binnen te rijden en vervolgens gedurende een lange afdaling richting Como meer. Het blijft zonnig en warm behalve hier in Splugen waar we de sneeuw om ons heen zien op de bergtoppen die ons omringen.
Een geweldige dag. We hadden niet gedacht dat het zo eenvoudig was. We voelden ons niet meer vermoeid dan andere dagen en er waren dagen die zwaarder waren. Alles zit tussen je oren.
Alweer 58 km en meer dan de reisgids vermeldt.
Foto's komen morgen ivm slecht internet

• 30 Mei 2017 - 21:51

Ria En Chris :

Fijn om te lezen dat het eerste stuk zo goed gegaan heeft. We hopen voor jullie dat het morgen ook weer goed gaat. Met plezier jullie verslagen gelezen. Wij gaan morgen weer aan de arbeid. Groetjes en sterkte voor de rest van de reis.

• 31 Mei 2017 - 17:40

Anneke:

Al weer een dag verder en wat voor een dag. Wij zijn in Duitsland aangekomen en zijn morgen thuis. Jullie doen het nog steeds uitstekend. Chapeau!! Liefs, Frans en Anneke.

• 03 Juni 2017 - 22:31

An En Gerrit:

Wauw, wat een mooie route die jullie fietsen.....met hele mooie foto's.
    Ik geniet van jullie verhaal met de foto's.
    Knappe prestatie die jullie leveren!
    Succes met de rest van de reis en vooral genieten.